أخبار عاجلة
المولد النبوي بين تحريم السلفية واحتفال الأزهر -
تفاصيل حفل توقيع كتاب إسعاد يونس «زي مابقولك كده» -
"صحة النواب":مصير "تقصي حقائق الأدوية" مجهول -

السيسي يهنيء المصريين بذكرى حرب أكتوبر ومتابعون: بدل ما اتهنينا شوف “النصايب” اللي بقينا فيها

السيسي يهنيء المصريين بذكرى حرب أكتوبر ومتابعون: بدل ما اتهنينا شوف “النصايب” اللي بقينا فيها
السيسي يهنيء المصريين بذكرى حرب أكتوبر ومتابعون: بدل ما اتهنينا شوف “النصايب” اللي بقينا فيها

 

وجه ناشطون مصريون متابعون لصفحة الرئيس عبد الفتاح السيسي على موقع التواصل الاجتماعي “فيسبوك”، انتقادات لاذعة للسيسي بعد تهنئته لهم بمناسبة الذكرى الـ 43 لنصر أكتوبر.

 

وقال السيسي في تدوينة له عبر حسابه الرسمي على “فيسبوك” رصدتها “وطن”: ” أتوجه بالتهنئة لشعب مصر العظيم وقواته المسلحة بمناسبة مرور ثلاثة وأربعون عاماً على ذكرى نصر حرب أكتوبر المجيدة”.

 

وبحسب ما رصدته “وطن” من تعليقات على التدوينة، لوحظ أن الغالبية العظمى من المتابعين عبروا عن استيائهم من الظروف الصعبة التي يعيشونها.

 

وعلق “دونزيزو المصري” على التدوينة قائلا: ”  بدل ياريس ماتهنينا شوف النصايب الي بقينافيها كيلو السكر١٥جنيه والضرايب زادت علي المرتبات وكلو بيغلي والقبض هوهو كلكم راع وكلكم مسؤل عن رعيته اتق الله فينا يارييس النهارده دنيا وبكره اخره -واتقوا يوما ترجعون فيه الي الله”.

 

أما “مصطفى أحمد” فعلق قائلا: ” الناس حزينة وماشية بتكلم نفسها ياريس ارتفاع الاسعار بطريقه جنونيه … لازم تسيطر وتخفض الاسعار وتحكمها والغلبان يعيش عيشه كريمه واللى بيموتوا فى البحر توفرلهم شغل … والاهم من كل ده المساوة فى الظلم عدل … لو هتاخد منى 10% ضريبه مضافه يبقى لازم تاخد من القضاه والجيش والاعلامين ولاعيبة الكورة وكل ما خلاف ذلك وتطبق الحد الاقصى للاجور على البهوات والبشوات ميبقاش واحد طالع عين اهله وبياخد 1000 وواحد باشا بياخد 10 مليون”.

 

وقالت “أمل الريان” معبرة عن استيائها من ضياع العدل في مصر: ” ونحن نتوجه بالرجاء بتحقيق العدل بين فئات الشعب من موظفيين عاديين وشرطة وجيش وقضاء -ومحاسبة اللصوص -والفاسدين -واعلان نتيجة فاسدين الصوامع ووزير التموين حتى نحترم البلد -ونستشعر ان القانون يطبق على الجميع بلا تفرقة”.

 

ونختم بـ”محمد النجار” الذي علق قائلا: ” يا راجل بقى كفياك ده انت نفختنا .. ده السادات لو عايش كان جاله جلطة ومات”.

المصدر: موقع وطن يغرد خارج السرب

وطن يغرد خارج السرب

اشترك فى النشرة البريدية لتحصل على اهم الاخبار بمجرد نشرها

تابعنا على مواقع التواصل الاجتماعى

التالى روسيا تعرب عن قلقها من توظيف جهود عسكرية في إسقاط بشار الأسد